Loader

Proč je správný jídelníček tím nejdůležitějším při hubnutí

Autor : | Bez komentáře | On : 22. 10. 2019 | Kategorie : Dieta, Hubnutí, Jídelníček

Asi většina z vás již držela nějakou tu dietu, zkoušeli jste různé sporty, abyste shodili přebytečná kila. Věděli jste, že dodržování správné stravy tvoří okolo 70 % vašeho úspěchu při cestě za lepší postavou? Plno lidí si tento fakt neuvědomuje, a tak se snaží zaměřovat více na samotné cvičení, přitom k večeři se opět přejí něčím sladkým. Pokud chcete uspět na cestě za vysněnou postavou, musíte dlouhodobě dodržovat řádný jídelníček. V tomto článku se vám pokusíme vysvětlit, proč je při hubnutí nezbytná správná strava a prozradíme vám, jak by měl vypadat ideální jídelníček do vaší diety.

Zdravý jídelníček

Stejně jako auta jezdí na benzín, tak i my fungujeme díky palivu – jídlu. Aby šla vaše váha dolů, je nezbytné, aby váš denní příjem energie byl nižší než výdej. Do vašeho přijmu spadají veškeré potraviny a nápoje, které za den zkonzumujete. V dnešní době zjistíte váš příjem celkem snadno, a to díky informaci o energetickém obsahu dané potraviny/nápoje. Zjistit váš denní výdej je už podstatně těžší. Nejprve musíte odhadnout váš bazální metabolismus (množství kalorií, které spálíte za den při absolutní nečinnosti). K tomu můžete využít řadu online dostupných kalkulátorů . Druhou část výdeje tvoří veškerá vaše fyzická aktivita. Tu můžete nepřesně odhadnout nebo můžete využít chytré hodinky/náramky, které vaši fyzickou aktivitu změří přesněji (oblíbené jsou chytré náramky Mi-band 4).

Zdravé jídlo

Potraviny se skládají ze tří základních složek – sacharidů, tuků a bílkovin. Sacharidy se dále dělí na složité a jednoduché cukry. Zatímco složité cukry nejsou v dietě zas tak na škodu, jednoduché cukry byste měli zcela vyřadit. Tuky dělíme na nasycené (živočišného původu) a nenasycené (rostlinného původu). Ačkoliv tuky mají nejvyšší obsah energie, ve vašem jídelníčku by nenasycené tuky neměly chybět. U tuků a cukrů si musíte hlídat, který druh a jaké množství zkonzumujete, bílkovin můžete ve své podstatě konzumovat neomezené množství (i zde však platí, že všeho moc škodí). Pro přehlednou orientaci v přijatých makronutrientech doporučujeme vyzkoušet.

Jaká jídla zařadit do vaší diety

Snažte se vybírat taková jídla, která mají nízký obsah energie. Ke snídani či dopolední svačině doporučujeme konzumovat ovesné vločky, vajíčka, celozrnné pečivo, ovoce, ořechy nebo bílý jogurt. Oběd by se měl skládat z vyváženého množství bílkovin a sacharidů. Z masových výrobků volte především kuřecí, krůtí, hovězí maso a ryby. Jako přílohu si dejte rýži nebo brambory a pořádnou porci zeleniny. V odpoledních hodinách lehce omezte porci sacharidů. Vyzkoušet můžete třeba rýžové chlebíčky a šunku s vysokým obsahem masa, sýr cottage nebo skyr a k tomu ovoce či hrst oříšků. Pokud máte rádi pálivější jídla, můžete zařadit chilli papričky, ktéré podporují hubnutí. Na večer již zcela vynechejte sacharidy a sáhněte po nízkotučném tvarohu a zelenině.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *